8 zabaw, dzięki którym Twoje dziecko będzie zdrowe i silne emocjonalnie

0
91
views
Zbyt często zapominamy, że nasze dziecko nie jest małą miniaturką dorosłego, ale małym człowiekiem, który dopiero uczy się poznawać i regulować własne emocje.

My dorośli często zapominamy o tym, że dziecko dopiero uczy się świata i postrzega je inaczej niż my. System nerwowy dzieci dopiero się rozwija. Dziecku ciężej jest sprostać sytuacji z trudnymi emocjami niż osobie dorosłej.

Niektórym dzieciom przychodzi to z ogromnym trudem. I nie zawsze się z tego wyrasta. Znam osoby dorosłe, które nie potrafią sobie poradzić z emocjami i zachowują się jak dziecko. Jeżeli narazisz dziecko na zbyt wiele bodźców, z którym emocjonalnie sobie nie poradzi, nigdy nie nauczy się panowania nad wybuchami złości i frustracją, a to zdecydowanie utrudni mu życie, zwłaszcza w dorosłości.

Musi nastąpić równowaga psychiczna.

Gdy raz na jakiś czas dziecko wybuchnie z powodu zbyt dużej ilości nerwów, to jest to rzecz zupełnie normalna. Jednak jeśli wybuchy pojawiają się zbyt często, a bliscy nie reagują na nie odpowiednio, system nerwowy nie dojrzewa i nie stabilizuje się.

My dorośli, zamiast krzyczeć na dziecko, stawiać do kąta, wysyłać do pokoju czy karać, powinniśmy nauczyć dziecko się wyciszać. Zamiast poczucia, że dziecko zostaje samo ze swoimi emocjami i czuje się niezrozumiane, lepiej pomóc dziecku sobie z tymi emocjami poradzić, najlepiej poprzez zabawę, która nie tylko sprawi mu przyjemność, ale także uruchomi mechanizmy autokontroli.

Psycholog kliniczny Raquel Aldana proponuje kilka zabaw, które pozwalają dziecku zająć uwagę i okiełznać emocje w trudnych momentach.

1.Brak dźwięku

Należy wziąć dzwoneczek i trzymać go w dłoniach tak, aby nie zadzwonił. Następnie dzwoneczek należy przekazać dziecku i niech ono także spróbuje trzymać dzwonek tak, aby nie wydał żadnego dźwięku. Następnie niech dziecko zadzwoni dzwoneczkiem i słucha jak dźwięk powoli się wycisza. Jeśli masz więcej niż jedno dziecko, niech dzieci przekazują sobie dzwoneczek tak, aby cały czas była cisza.

2. Jestem balonem

Wspólnie z dzieckiem należy napompować kilka balonów, a następnie powoli wypuszczać powietrze każdego z nich. Następnie należy poprosić dziecko, aby stało się balonem. Niech nabierze jak najwięcej powietrza przez nos do płuc, a następnie niech wypuszcza je jak najwolniej, jak wcześniej z balonów. Należy spytać dziecko, czy przypomina sobie sytuację, gdy czuje się jak balon, gdy dziecko jest pełne emocji: złości, gniewu, nienawiści? Powiedz wtedy dziecku, że zawsze może wypuścić te uczucia jak powietrze.

3. Rozluźnij zwierzątko

Daj dziecku mięciutką, puszystą, małą pluszową zabawkę, która zmieści mu się w dłoniach. Następnie powiedz do dziecka: „Oto mała (np. myszka) zamknięta w Twoich dłoniach. Jest taka malutka i bezbronna. I bardzo boi się (np. kotka). Przytul ją i porozmawiaj z myszką. Uspokój myszkę i wytłumacz, że nie musi się bać.

Dziecko może cały czas trzymać pluszaka w dłoniach, głaskać i rozmawiać. Chodzi o to, aby dziecko wypowiedziało dobre słowa, uspokoiło się. Niech dziecko wypuści zabawkę, kiedy zdecyduje, że zwierzątko jest już spokojne. Ta zabawa sprawi, że dziecko się uspokoi i poczuje się odpowiedzialne za opadające emocje.

4. Cicha woda

W pomieszczeniu należy włączyć relaksacyjną muzykę. Należy położyć się z dzieckiem na podłodze. Pozwól mu ułożyć się wygodnie. Możecie razem wymyślać jakąś historię.

Przy dźwiękach wyciszające, relaksującej muzyki możecie również pobawić się w grę drzewo. Powiedź dziecku, żeby Cię naśladowało. Opowiadaj co robisz:

Wyobraź sobie, że jesteś małym nasionkiem, skul się na podłodze do jak najmniejszej postaci, następnie zacznij kiełkować, bardzo powoli wypuszczaj korzenie i łodygę, aż w końcu gałęzie staną się mocnym, wielkim, potężnym drzewem.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Tych rzeczy nie robią osoby pewne siebie

5. Dmuchanie

W tej zabawie chodzi o to, aby upuścić np. piórka, płatka kwiatu lub kawałka papieru na podłogę. Nie można pomagać sobie dłońmi. Można tylko dmuchać na mały kawałek tak, aby stale pozostawał w powietrzu. Najlepsze będzie piórko.

Dmuchanie jest kluczową techniką uwalniania napięcia. Dlatego zabawy związane z dmuchaniem są w dzieciństwie ważne. W okresie wiosennym dmuchajcie dmuchawce podczas spaceru, puszczajcie bańki mydlane lub próbujcie zdmuchnąć świeczkę, która stoi od dziecka około 2 metry. Dziecko należy stopniowo przysuwać do odległości, która pozwoli zdmuchnąć ogień. Powinno to trwać około 3-4 minuty.

6. Rozpoznawanie przez dotyk

Należy wybrać 6 przedmiotów o różnych fakturach, np.: coś szklanego, pędzel, naszyjnik, kawałek waty, itd. Wszystkie rzeczy należy przykryć kocykiem. Dziecko musi włożyć rączki pod kocyk i spróbować rozpoznać przedmioty. Ta zabawa uczy dziecko bycia uważnym. Żaden z przedmiotów nie może być ostry, niebezpieczny i nie może stresować dziecka.

7. Historia żółwia

Opowieść o żółwie została opracowana przez Schneidera i pomaga dziecku świetnie rozwijać umiejętność samokontroli. Opowiada historię małego żółwia, który wpada w złość i ciągle jest zdenerwowany.

Pewnego dnia żółw, gdy czuje się samotny i wściekły, spotyka mądrego żółwia, który daje mu radę, co zrobić by się opanować, kiedy się zdenerwuje: ma schować się do muszli i policzyć starając się nie myśleć o niczym. Może przestać liczyć i wyjść dopiero kiedy się uspokoi. Zależnie od wieku dziecka, może liczyć ile potrafi i zacząć od nowa. Ta opowieść jest idealna dla dzieci w wieku od 3 do 7 lat.

8. Zgniatanie kul

Zbieraj wszystkie gazety promocyjne, który listonosz wrzuca Ci do skrzynki. Podziel je na kartki i w chwilach złości, napięcia podsuń dziecku i pozwól mu zgniatać kule. Powiedź dziecku, że w kulki zwija swoją złość i wyrzuca z siebie. To ćwiczenie pozwoli pozbyć się dziecku z negatywnych emocji, a przy tym doskonale ćwiczy funkcje motoryczne dziecka.

Jeżeli jesteś rodzicem warto zapamiętać te zabawy. Żyjemy w nerwowych i stresujących czasach, w których lekarz bardzo szybko stawia diagnozę i wdraża leczenie farmakologiczne. Zanim pójdziesz z dzieckiem do specjalisty, zastanów się czy nie lepiej poświęcić dziecku trochę czasu, uwagi i spróbować tych nieinwazyjnych metod.

Podziel się tymi metodami z innymi rodzicami. A może Ty znasz jakąś ciekawą technikę, która pomaga Twojemu dziecku kontrolować swoje emocje? Koniecznie podziel się tą cenną informacją w komentarzu.

Źródło i zdjęcia: lamenteesmaravillosa.com

Polecam również ten artykuł: Już 20-minutowy kontakt z naturą obniża poziom stresu

Jesteś z Krakowa? Koniecznie odwiedź f7krakow
Jesteś z Poznania? Koniecznie odwiedź 
f7poznan.pl
Jesteś z Łodzi? Koniecznie odwiedź 
f7lodz.pl
Jesteś z Wrocławia? Koniecznie odwiedź 
f7wroclaw.pl
Jesteś z Warszawy? Koniecznie odwiedź 
f7warszawa.pl
Jesteś z Gdańska? Koniecznie odwiedź 
f7gdansk.pl